Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Przywitaj wiosnę dietą bogatą w witaminy!

Wiosna to czas porządków nie tylko w naszych domach. Warto "posprzątać" nasze ciało i umysł :) Wraz z pojawiającym się słońcem nabieramy energii do działania. Wykorzystaj ten czas i zadbaj o dietę. Zaproś na swój wiosenny talerz ... antyoksydanty. Witaminy te są kluczem do zdrowia, zdrowej cery i energii. Które produkty są ich najlepszym źródłem?

Każdego dnia Twój organizm zmaga się z zanieczyszczeniem środowiska, dymem tytoniowym, smażoną żywnością, nasyconymi tłuszczami i wszechobecnym cukrem. Czynniki te niestety powodują powstanie tzw. wolnych rodników, a te z kolei mogą uszkadzać komórki oraz sprzyjać rozwojowi takich chorób, jak miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze, nowotwory, choroby układu nerwowego, zaburzenia odporności. 

 

Pomimo wielu środowiskowych pułapek, nie do końca jesteśmy bezbronni. Możemy każdego dnia korzystać z witaminowej tarczy - antyoksydantów. Wiele badań naukowych udowodniło ich ochronny wpływ na nasz organizm. 

 

Do najważniejszych antyoksydantów zalicza się witaminę: A, C, E, beta-karoten, selen oraz flawonoidy. Substancją utleniającą jest również w organizmie człowieka koenzym Q10 chroniący szczególnie naczynia krwionośne i serce. Bardzo duże znaczenie mają przeciwutleniacze zawarte w warzywach i owocach, tj. tymianek, cynamon, porzeczka, imbir, dla których udokumentowano wybitne właściwości ochronne, antymutagenne i przeciwnowotworowe. Ale to nie koniec listy naturalnych źródeł tych witamin. Oto pozostałe z nich: 

 

W nawiasach podaliśmy rekomendowane dzienne porcje :) 

1. Jeżyny (1 filiżanka)

2. Orzechy włoskie (30 gram)

3. Truskawki (1 filiżanka, w plasterkach)

4. Karczochy (1 filiżanka)

5. Żurawina (1 filiżanka)

6. Parzona kawa (250 ml)

7. Maliny (1 filiżanka)

8. Orzechy Pecan (30 g)

9. Jagody (1 szklanka)

10. Goździki (1 łyżeczka)

Ciekawostka: 

Naukowcy z Uniwersytetu w Oslo chcieli dowiedzieć się, jaka żywność zawiera najwięcej przeciwutleniaczy. Zbadali 1 113 produktów, od jabłek po gofry.

Co odkryli? Zioła, orzechy i nasiona mają najwięcej antyoksydantów w 30 g. Jednak, jeśli mówimy o typowej porcji, to przodują owoce jagodowe (5 różnych rodzajów). Zaskakujący była ocena lodów czekoladowych, które  za sprawą gorzkiej czekolady, znalazły się w rankingu wyżej niż zielone winogrona. 

Zatem moc deseru z malin, jagód i kostki gorzkiej czekolady zdaje się nieoceniona :) 

Kalorynka.pl