Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Najbardziej tuczące letnie dania i przekąski

Ahhh lato: grillowanie, koktajle przy basenie, hot-dogi, lody i piwo. Wakacje są beztroskim czasem, a jeśli nie będziesz ostrożna, wrócisz z letniego wypoczynku nie tylko z piękną opalenizną, ale również z kilkoma dodatkowymi kilogramami.

 

Grillowane mięso

 

Grillowanie może  zrujnować twoja figurę. Pół kilograma karkówki to 1 540 kcal i 124 g tłuszczu! A żeberka? To jedna z najbardziej tłustych części zwierząt. Lepiej wybierz chudy drób  lub grillowana warzywa.

 

Hot-dogi i kiełbaski

 

Nie chodzi tylko o tłuszcz, z którego parówka składa się w 70-80%, ale również o sód. Typowy hot-dog ma 280 kcal, 15 gramów tłuszczu oraz 1 250 mg sodu. A kiełbasa? 170 g kiełbasa ma 330 kcal, 24 g tłuszczu i aż 1 590 mg sodu.

 

Sałatka z majonezem

 

Mała porcja typowej sałatki ziemniaczanej z majonezem ma 180 kcal oraz 12 g tłuszczu. Tej samej wielkości surówka coleslaw jest tylko o 30 kcal lżejsza i chudsza o 4 g tłuszczu. Aby zmniejszyć kaloryczność sałatek wybieraj majonez light, jogurt lub sos winegret. Możesz również wypróbować niemiecką wersje sałatki  ziemniaczanej z większa ilością octu i mniejszą oliwy. Dodaj do niej więcej warzyw, które wzbogacą ją w błonnik i substancje odżywcze.

 

Chłodne koktajle

 

Pijąc słodkie, owocowe i alkoholowe drinki szybko pochłaniasz mnóstwo kalorii. Jedna Piña colada może mieć od 245 do nawet 800 kcal, a z Long Island zaserwuje ci minimum 520 kcal. Zamiast kalorycznych drinków wybierz białe wino lub zmieszaj je ze 100% sokiem pomarańczowym

 

Napoje

 

Gasisz pragnienie słodkimi napojami? Nie nawodnisz w ten sposób skutecznie organizmu, a tylko dostarczy wielu zbędnych kalorii. Uważaj na to co wybierasz. Jeśli wypijesz szklankę ice-tea lub innego napoju takiego jak energy drink, sok czy piwo, dostarczysz sobie około 150 kcal. Smoothies, mleczny koktajl oraz mrożona kawa mogą dostarczyć ci jeszcze więcej energii. Zawsze czytaj etykiety, wybieraj wersje light, a najlepiej pij tylko niegazowana wodę.

 

Gofry

 

Słodkie gofry to stały element letniego wypoczynku nad polskim morzem. Na każdym kroku można spotkać dzieci i dorosłych zajadających się tym niezwykle kalorycznym przysmakiem. Gofr z dżemem to około 180 kcal, zaś ten z bitą śmietaną ma już o 60 kcal więcej. Najbardziej kaloryczny jest gofr z bitąta śmietaną oraz owocami- 550 kcal! To więcej niż ma Big Mac. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, lepiej wybierz lody- są kilkakrotnie mniej tuczące od gofrów.

 

Żywność smażona w głębokim tłuszczu

 

Większość smażonej żywności poczynając od smażonych skrzydełek kurczaka (103 kcal/1 skrzydełko), poprzez smażony makaron (porcja: 610 kcal), na frytkach kończąc (323 kcal-mała porcja),dostarcza ogromnej ilości kalorii głównie pod postacią tłuszczu. Będzie ci łatwiej oprzeć się smażonym przekąskom jeśli wcześniej zjesz pełnowartościowy posiłek.

 

Sałatki

 

Sałatki mogą być idealnym letnim daniem: lekkie, pełne witamin, bogate w proteiny i tłuszcze nienasycone. Jednak jeśli zwieńczysz ją wysokokalorycznym dodatkiem w postaci bekonu, sera lub smażonych w głębokim tłuszczu kawałków kurczaka, w jednej chwili stanie się ona tucząca. Zamiast tego możesz dodać do sałatki jajko, kawałki kurczak bez skóry, smażone w małej ilości tłuszczu lub dodać lekki sos ziołowy na bazie oliwy.

 

Chipsy

 

Kilka chipsów nie wyrządzi ci krzywdy, jednak ich częste podjadanie może być szkodliwe dla twojego zdrowia i sylwetki. Małe opakowanie chipsów ziemniaczanych to 460 kcal- duże aż 715 kcal! Do tego dochodzi tłuszcz, którego jest w chipsach aż 40% oraz duże ilości sodu.

 

dietetyk Agnieszka Kopacz