Kalorynka                  Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Sekrety herbaty

Najnowsze badania donoszą, że herbata przyspiesza metabolizm oraz może zapobiegać wystąpieniu raka piersi i chorób serca.

Herbata zawiera antyoksydanty- flawonoidy, które chronią organizm przed niszczycielskim działaniem wolnych rodników. Filiżanka zielonej herbaty zawiera podobną ilość flawonoidów, co porcja bogatych w antyoksydanty warzyw lub owoców. Czarna, zielona i biała herbata to różne części tej samej rośliny,  a każda z nich jest przetwarzana w inny sposób. Rezultatem są trzy różne kolory i smaki, a każdy z nich oferuje wiele zdrowotnych korzyści.

Biała herbata

Biała herbata jest słodka i delikatniejsza od pozostałych. To dlatego, że otrzymuje  się ją z drobnych nierozwiniętych pąków liści. Będzie ona twoim sprzymierzeńcem w walce z bakteriami i wirusami, gdyż ma silne działanie bakteriobójcze. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Pace w Nowym Jorku, biała herbata może zniszczyć 80 procent wirusów bakteryjnych w ciągu 10 minut. Profesor mikrobiologii Milton Schiffenbauer, autor badania, spekuluje, że mogą być za to odpowiedzialne zawarte w herbacie polifenole (grupa przeciwutleniaczy).

Czarna herbata

Czarna herbata ma silny, ziemisty i ściągający smak.

Mimo, że uważa się ją za mało wartościową, pomaga zapobiegać chorobom serca i rakowi jajnika.

Brytyjscy naukowcy ogłosili wyniki czternastoletnich badań nad wpływem czarnej herbaty na zdrowie, z których wynika, że picie trzech lub więcej filiżanek czarnej herbaty dziennie może zmniejszyć ryzyko zawału serca o 11 procent.

Czarna i zielona herbata może również chronić kobiety przed rakiem jajnika. Według szwedzkich badań opublikowanych w magazynie ,,Archives of Internal Medicine” picie codziennie jednej filiżanki, obniża ryzyko zachorowania na raka jajnika o 24 procent, a dwóch-o 46 procent. Jak twierdzi autor badania, doktor Sesanna Larsson, zawarte w herbacie polifenole mogą hamować rozwój raka lub nawet pomóc niszczyć już istniejące komórki nowotworowe.

Zielona herbata

Łagodny i trawiasty smak zielonej herbaty nie każdemu odpowiada. Jednak ma ona t bardzo korzystny wpływ dla zdrowie. Badania dowodzą, że jej regularne picie chroni przed rakiem piersi, chorobą Alzheimera oraz przyspiesza metabolizm.

Napar zawiera polifenol, który może blokować zmiany molekularne prowadzące do choroby, a także hamować jej rozwoju.

Zielona herbata może również wzmacniać potencjał umysłowy. Z badaniach opublikowanych rok temu w American Journal of Clinical Nutrition wynika, że picie jednej filiżanki zielonej herbaty dziennie zmniejsza o 37 procent szansę na spadek kondycji umysłowej, który towarzyszy starzeniu się, a dwie filiżanki zmniejszają  ryzyko demencji aż o połowę

Zielona herbata przyspiesza metabolizm wspomagając w ten sposób odchudzanie. Badania opublikowane kilka lat temu wykazały, że osoby, które piły trzy filiżanki zielonej herbaty dziennie, spalały o 4 procent więcej kalorii niż pozostali pacjenci.

5 herbacianych trików:

1. Aby zielona lub biała herbata nie była gorzka, parz ją w temperaturze od 60 do 80 o. Zbyt wysoka temperatura powoduje uwolnienie gorzkich składników, zwanych garbnikami.

2. Pij ciepłą herbatę zaraz po zaparzeniu. Jeśli herbata długo stoi, jest mniej wartościowa.

3. Jeśli chcesz usunąć z herbaty kofeinę, zalej liście wrzątkiem i odczekaj 30 sekund. Wylej napar i ponownie zalej herbatę gorącą wodą.

4. Nie pij herbaty bezpośrednio przed i po posiłku. Zachowaj co najmniej pół godzinne odstępy, gdyż garbniki i polifenole zmniejszają wchłanianie z pożywienia wielu substancji mineralnych m. in. wapnia i żelaza.

5. Dwie szklanki czarnej herbaty dziennie dostarczają zalecaną dawkę fluoru.

 

dietetyk Agnieszka Kopacz