Kalorynka                  Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Nieco dłuższe techniki relaksacyjne

Czasem zdarza się każdemu z nas, że chodzimy niczym w zegarku, w pośpiechu, a mimo to nie możemy za niczym nadążyć. Wracając po pracy do domu nie potrafimy się odprężyć, spokojnie usiąść z herbatą i książka, bo ciągłe myśli związane z pracą i problemami rodzinnymi mącą umysł. Zdarza się, że nie możemy zasnąć mimo wyczerpania fizycznego i psychicznego. Stres z czasem przekształca się w stan chronicznego napięcia, który leży u podstaw wielu chorób. Co zrobić, aby owocnie odpocząć i zregenerować umysł i ciało?

Jednym ze sposobów jest relaksacja progresywna Jacobsona czy autogenna Schulza. Zajmuje około 30-40 minut i regularnie stosowana działa cuda. Dokładne opisanie tych metod znajdziesz tutaj: 

http://kalorynka.pl/porady/40/-Od-umyslu-do-miesni-trening-autogenny-Schultza.aspx

http://kalorynka.pl/porady/39/-Od-miesni-do-umyslu-trening-relaksacyjny-Jacobsona.aspx

Jednak zanim zaczniesz trening, zastanów się czym jest relaks? Co powoduje, że Twój umysł i ciało odpoczywa?

Trochę teorii:

Relaks to rozluźnienie, odprężenie, zmniejszenie stanu mobilizacji organizmu. Jest to stan fizjologiczny , w trakcie którego następuje usuwanie napięć i blokad z ciała i umysłu. Stan  głębokiego odprężenia odznacza się prawidłowym rytmem pracy serca, odpowiednim tonusem mięśniowym, oczyszczaniem krwi ze zbędnych składników, spowolniona pracą narządów wewnętrznych, spowolnieniem przemiany materii i hormonów.

Umysł pracuje na „odżywczych" falach mózgowych typu alfa. Organizm sam dąży do relaksu, dzięki któremu może prawidłowo funkcjonować. Relaks jest fizjologicznym, naturalnym procesem, takim jak oddychanie czy sen, to powrót do równowagi psychofizjologicznej. Relaksowanie się powinno być takim samym zabiegiem higienicznym jak mycie zębów:-). Nawet kilka minut prawidłowego relaksu uspokaja i niweluje gonitwę myśli. Zwłaszcza kiedy stres w domu czy w pracy nie pozwala na jasne i kreatywne myślenie, relaks pomaga odświeżyć umysł, spojrzeć na wszystko w klarowny sposób i przeanalizować sytuację problemową. Relaks wytwarza pozytywne myślenie o sobie samym i otaczającym świecie, a pozytywne nastawienie generuje sukcesy!

Pamiętaj, że Twój umysł i ciało potrzebuje chwili odpoczynku. Nie jesteś maszyną. Zrelaksuj się! 

Jak rozpoznać stan relaksu?

  • miarowy, głęboki i spokojny oddech
  • spokojne myśli i wyobrażenia
  • przyjemna ociężałość w mięśniach
  • utrata poczucia własnego ciała
  • odprężenie
  • wewnętrzny spokój i radość
  •  po wyjściu ze stanu relaksu następuje poczucie odpoczynku

A jakie są korzyści z relaksu?

  • usuwa zmęczenie i skutki stresu
  • łagodzi wiele dolegliwości
  • zwiększa i oszczędza energię wewnętrzną
  • wyzwala wiarę w siebie
  • wprowadza w dobry nastrój
  • daje poczucie pogodzenia się ze sobą i światem
  •  uczy lepszego rozumienia siebie
  • uczy prawidłowego napięcia mięśni
  • po wyjściu ze stanu relaksu organizm jest przygotowany do gotowości do działania

Zatem działajmy! Zapraszam więc do następnych artykułów, aby sprawdzić na sobie owe korzyści!