Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Tłuszcz może działać jak narkotyk!

Człowiek może uzależnić się od wielu substancji. Od jedzenia także. 

 

Najczęściej ulegamy papierosom, alkoholowi, a nawet cięższym i groźniejszym używkom. Kawa i czekolada również mogą stać się czymś w rodzaju uzależnienia. Rozwija się powoli, a w momencie braku używki nasz organizm domaga się jej natychmiast, powodując dekoncentrację oraz mobilizuje wszystkie siły, aby ją zdobyć.

 

Zastanawiałaś się czemu tak ciężko zrezygnować z wysokotłuszczowych posiłków, jak cheeseburgery, frytki czy sosy. Okazuje się, że badania przeprowadzone na zwierzętach wykazały, że spożywanie przez nich wysokotłuszczowych posiłków prowadziły do zmian w mózgu . Były one podobne do tych, które powstają przy uzależnieniu od narkotyków. Co to oznacza? Jeśli przestajemy dostarczać organizmowi tego, czego potrzebuje pojawia się zespół odstawienia. Nie tak poważny, jak w przypadku alkoholu czy narkotyków, ale o podobnej strukturze. Potwierdzono to w przypadku badań prowadzonych na myszach.

 

Grupę mysz podzielone na dwie mniejsze, w jednej stosowano dietę wysokotłuszczową, w drugiej zaś niskotłuszczową. Okres badania trwał 6 tygodni. Jakie wyniki otrzymano? W pierwszej grupie myszy nie tylko przytyły, ale też wykazywały większe rozdrażnienie, pobudzenie i nadwrażliwość w sytuacji stresowej. Po odstawieniu tłuszczu w obu grupach, myszy uzależnione wykazywały większą determinację, aby zdobyć pożywienie oraz odznaczały się jeszcze wyższym poziomem stresu.

 

Podobne zachowanie może pojawić się u nas. Dlatego tak trudno przestać spożywać takie produkty. Tworzy się zamknięty krąg. Jemy, ponieważ przyzwyczaiłyśmy organizm i nie możemy przestać, gdyż wywołuje to reakcję obronną. Odczuwamy silną potrzebę jedzenia. W takim razie pojawia się pytanie. Czy istnieje sposób na przerwanie tego błędnego koła?

 

Nie jest to oczywiście łatwe. Być może znacie kogoś, kto rzucał palenie. Wymaga to sporo wysiłku i zaangażowania. Jednak to możliwe. Wystarczy przestrzegać paru zasad.

 

Bądź aktywna. Najlepszym sposobem, aby o czymś nie myśleć to rozproszenie uwagi. Nic nie daje lepszego efektu niż porządny trening. Nie tylko skupisz uwagę na ćwiczeniach, ale też poprawisz kondycję swojego organizmu.

 

Ogranicz spożycie kofeiny, herbaty i napojów gazowanych. Znajdź miejsce, w którym możesz odetchnąć. Przynajmniej raz dziennie spróbuj się wyciszyć. Możesz użyć do tego jednej z technik relaksacyjnych, które nie tylko pomogą ci zapomnieć o potrzebie zjedzenia czegoś, ale odprężą cały organizm. Łatwym rozwiązaniem jest ćwiczenia oddechu. Głęboki wdech i wydech. W razie potrzeby możesz zastosować tę technikę w każdym miejscu i o każdej porze.

 

Jeżeli nie jesteś zwolenniczką medytacji, wybierz gorącą kąpiel, czytanie książki lub słuchanie muzyki. Cokolwiek tylko sprawi, że poczujesz się zrelaksowana.

 

Pamiętaj również, że celem nie jest eliminacja tłuszczów z diety, a jedynie zapanowanie nad nadmierną potrzebą ich jedzenia. Dlatego nie wykreślaj ich całkowicie z diety.

 

Początki będą trudne, ale pamiętaj o tym, że powinnaś panować nad swoim apetytem. Sytuacja odwrotna nie ma prawa istnieć. Nie możesz sobie pozwolić, aby potrzeba jedzenia determinowała twoje zachowanie. Twoje ciało na pewno ci podziękuje, jeśli nad tym zapanujesz. 

 

ZOBACZ TAKŻE: CZY JEDZENIE TO TWÓJ NAŁÓG?

 

Tekst: Milena Wieczorkowska