Kalorynka                  Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Jej wysokość oliwa

Król Dawid zatrudniał strażników do ochrony drzew oliwnych, a w Grecji za ich ścięcie groziła kara śmierci. Starożytni atleci używali jej do nacierania ciała, Egipcjanie zaś do mumifikacji zmarłych. Oliwa jest symbolem dobrobytu i pokoju, ale przede wszystkim jest ceniona za swoje właściwości lecznicze i kosmetyczne.

Oliwa a oliwa

Sposób pozyskiwania oliwy nie zmienił się od wieków mimo ogromnego postępu cywilizacyjnego i technologicznego. Do dnia dzisiejszego oliwki są zbierane ręcznie, co ponoć ma znaczący wpływ na smak. Znaczenie ma również stopień dojrzałości oliwek, z tych mniej dojrzałych (zielonych) pozyskuje się oliwę o intensywnym smaku, łagodniejszą otrzymamy z czarnych oliwek, czyli tych dojrzałych. Drzewa oliwne kwitną wiosną i w zależności od klimatu, zbiory odbywają się od października do lutego. Po zebraniu owoce są myte, miażdżone i kruszone. Uzyskana masa jest ugniatana specjalnymi prasami, w ten sposób zostaje wyciśnięty sok. Następnie usuwa się wodę i zanieczyszczenia (trwa to ok. 1 godziny). Z 500 kilogramów oliwek uzyskuje się około 57 litrów oliwy extra virgine.

International Olive Oil Council określa jakie kryteria powinna spełniać dostępna w sklepach oliwa. Jej członkami są wszystkie kraje produkujące oliwę oprócz Stanów Zjednoczonych. Virgin olive oil to sposób przetwarzania oliwy, który nie zmienia jej podstawowych właściwości, wyróżniamy jej trzy rodzaje: extra (zebrane ręcznie oliwki są tłoczone na zimno wciągu 24 godzin, są to oliwy z pierwszego tłoczenia o najwyższej jakości), average (są produkowane z dojrzalszych owoców niż extra virgine olive) i strong (ma wyrazisty smak i aromat). Gorszej jakości oliwy o niższej wartości odżywczej są tłoczone na gorąco i oczyszczane za pomocą rozpuszczalników.

Królowa w kuchni

Oliwa z oliwek nazywana przez Homera „złotym płynem" jest uznawana za jeden z najzdrowszych tłuszczów roślinnych, swą strukturą jest zbliżona do tłuszczu ludzkiego co ułatwia jej przyswajanie. Od wieków znane są jej walory zdrowotne i smakowe, dlatego też stanowi podstawę wielu diet (np. dieta śródziemnomorska).  Ten olej roślinny jest wspaniałym dodatkiem do sałatek (z pomidorami, prawdziwkami lub serem feta), dań z makaronem, owocami morza oraz ryżem. Oliwa jako substytut masła świetnie się sprawdza podczas pieczenia oraz smażenia. Należy jednak pamiętać o umiarkowanej temperaturze smażenia, bowiem oliwa pali się w niższych niż inne oleje temperaturach (traci wówczas swoje właściwości).

Niezwykle popularne ostatnio oliwy smakowe są doskonałym dodatkiem do wielu dań, szczególnie tych podawanych na zimno. Taką oliwę można przygotować samodzielnie. Zasady są proste: dwie łyżki stołowe różnego rodzaju ziół, korzeni lub przypraw na 500 ml oliwy. Po skomponowaniu odpowiedniego zestawu ziół, należy je zalać oliwą (najlepsza będzie oczywiście extra virgine z pierwszego tłoczenia), szczelnie zamknąć w butelce i odstawić na kilka tygodni w zaciemnione miejsce. Lodówka nie jest odpowiednim miejscem do przechowywania oliwy, ponieważ w niskiej temperaturze zmętnieje. Do potraw warzywnych, warzywno - mięsnych oraz do spaghetti idealnie pasuje oliwa ziołowa, którą można przygotować wciągu 3 tygodni z mieszanki oregano, jałowca, majeranku oraz kolendry i bazylii. Trochę pikanterii dodamy dzięki oliwie chili, jednak nie należy na niej niczego smażyć - jest zbyt ostra.

Oliwne spa

Oliwa z oliwek jest bogata w żelazo, fosfor, potas oraz witaminy z grupy B, witaminę C i E, a także prowitaminę A. Przede wszystkim zawiera przeciwutleniacze, które spowalniają procesy starzenia skóry. Wzmacniają błony komórkowe, dzięki nim komórki są mniej podatne na uszkodzenia spowodowane przez wolne rodniki. Oliwa działa na skórę odmładzająco i nawilżająco, dlatego producenci kosmetyków coraz częściej po nią sięgają. Nie trzeba jednak kupować drogich kosmetyków żeby czerpać z dobrodziejstw oliwy, możemy urządzić sobie domowe spa. Dla cery suchej, wrażliwej i skłonnej do wiotczenia  kosmetolodzy polecają maseczkę oliwkową. Bardzo łatwo ją przyrządzić, należy jedynie podgrzać trochę oliwy i rozprowadzić ją na skórze, następnie przykryć kilkoma warstwami gazy i ręcznikiem. Po 10 - 15 minutach zbieramy resztki niewchłoniętej oliwy chusteczką higieniczną. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe przyspieszają regenerację tkanek i pobudzają naskórek do odnowy. Krótko mówiąc po takiej maseczce skóra twarzy staje się gładsza i bardziej nawilżona. Aby w pełni wykorzystać właściwości nawilżające oliwy można wlać kilka kropel do wieczornej kąpieli albo stosować ją zamiast kremu do rąk. Wybawieniem dla suchych i zniszczonych włosów będzie odżywka przyrządzona z odrobiny oliwy i żółtka.

Dla zdrowia

Oliwa jest bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom cholesterolu LDL, a podnoszą poziom HDL. Zawiera również substancje chemiczne, które zapobiegają chorobom nowotworowym i obniżają ciśnienie krwi, a kwas oleinowy prawdopodobnie powoduje spadek zachorowań na astmę i alergiczne zapalenie błony śluzowej nosa. Pomaga także przy stwardnieniu tętnic, kamicy żółciowej, nieżycie i owrzodzeniu żołądka oraz obstrukcjach.

To wiecznie zielone drzewo potrafi żyć nawet 2000 lat, a więc bez obawy możemy korzystać z jego dobodziejstw.