Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Aerobik, co dla siebie wybrać?

Ile razy myślałyśmy, że trzeba zacząć ćwiczyć, że nadeszła najwyższa pora, by porządnie wziąć się za siebie? To fantastyczne postanowienie, jednak na początek musimy zadać sobie pytanie, czy tak naprawdę wiemy co dla siebie wybrać?. Czy orientujemy się jaki zestaw ćwiczeń jest dla nas odpowiedni? Obecnie w ofercie ćwiczeń aerobowych znajduje się całe mnóstwo ciekawych propozycji na aktywne spędzenie czasu, należy tylko dobrać takie, które będą odpowiadały naszym predyspozycjom i oczekiwaniom. Poniżej przedstawiamy niektóre terminy, z którymi możecie się spotkać odwiedzając siłownię czy fitness klub.


Wiedza podstawowa

W naszym ojczystym języku na dobre zagościło już słowo „aerobik",  które swą etymologię zaczerpnęło z greki (aér, aéros - powietrze + bíos - życie). Mianem tym określamy „system treningu oparty na intensywnej wymianie tlenowej". Metoda ta została opracowana przez dr Kennetha Coopera, który pracował jako konsultant programu sprawnościowego opracowanego dla amerykańskich kosmonautów. Do zestawu ćwiczeń aerobowych możemy zaliczyć wszystkie formy ruchu, które opierają się na zwiększeniu wymiany tlenowej w ludzkim organizmie.

Regularne wykonywanie ćwiczeń aerobowych jest świetnym sposobem na schudnięcie i wymodelowanie sylwetki. Pomaga także odreagować nagromadzony w ciągu dnia stres i jest fantastycznym pomysłem na miłe i efektywne spędzenie czasu.

Skoro jesteśmy już przekonane, że warto, przyjrzyjmy się bliżej konkretnym zajęciom, które proponują fitness kluby.

 

TBC - Total Body Condition

Jest to kompleksowy zestaw ćwiczeń aerobowych, których zadaniem jest urzeźbienie całego, naszego ciała. W takt energetyzującej muzyki wykonuje się układ ćwiczeń, które przyspieszają metabolizm i spalanie tłuszczu. W trakcie zajęć wykorzystuje się takie przybory jak ciężarki, ekspandory (gumowe liny), piłki czy core-board (czyli platformę wymuszającą zachowanie równowagi poprzez napinanie mięśni).

 

Fat burning

Jak sama nazwa wskazuje, pod tym terminem kryją się ćwiczenia mające za zadanie spalanie tłuszczu, które układane są w taki sposób, by pożegnać jak najwięcej zbędnych kilogramów.

Kluczem tu, jest utrzymywanie tętna na poziomie 120-130 uderzeń na minutę. Na treningu możemy spodziewać się rozgrzewki, która przygotuje nasze mięśnie do wykonywania właściwych ćwiczeń. Następnie w takt muzyki będziemy wykonywać ćwiczenia do których może być wykorzystany step. Trener na tych zajęciach oszczędzi nam podskoków, gwałtownych ruchów czy brzuszków.

 

Step

Jest to zestaw ćwiczeń, w którym kluczową rolę odgrywa przyrząd gimnastyczny o takiej samej nazwie. Jest to mała platforma, którą można regulować w zależności od zaawansowania ćwiczącej grupy. Pierwszy raz pojawiła się ona w USA w 1991 roku i od razu wzbudziła furorę. Zamiennie nazywana jest także benchstep, step-tralning, bench-aerobic, step heart, low-impact bench. Jako korzyści uprawiania tej aktywności wymienia się spalanie tłuszczu, utratę zbędnych kalorii a także usprawnienie układu sercowo - naczyniowego.

 

Low Impact

Zestaw tych ćwiczeń powstał w USA w 1986 roku. Jego podstawę stanowią proste ćwiczenia o raczej małej intensywności, które są świetnym rozwiązaniem dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z aerobikiem. Nie spodziewajmy się tu głośnej, dyskotekowej muzyki i ćwiczeń przypominających taniec. Zamiast tego odnajdziemy ćwiczenia o podłożu gimnastycznym, w które zaangażowane będą także takie partie naszego ciała jak szyja, ramiona, talia, uda czy łydki. Każdy trening zaczyna się rozgrzewką zakończoną stretchingiem, czyli rozciąganiem, i trwa ok.40 minut. W Low Impact bardzo ważna jest tzw. pozycja bazowa ciała, czyli ramiona i kolana lekko zgięte, co odciąża stawy, miednica delikatnie wysunięta do przodu a mięśnie brzucha i pośladków lekko napięte.

 

Aerobic - dance

Jest to trening, który szczególnie polecany jest tym Paniom, które są podatne na muzykę. Zestaw ćwiczeń jest wykonywany w takt rytmów funky, salsy i disco. Są to układy choreograficzne, których zadaniem jest spalanie tłuszczu i zrzucanie zbędnych kilogramów.

Ciekawostką jest fakt, że Aerobic-dance jest także dyscypliną sportową, w której odbywają się Mistrzostwa Świata.

 

Ćwiczymy!

Drogie Panie, skoro już tajemnicze skróty związane z  aerobikiem przestały być dla nas tajemnicą, nadeszła najwyższa pora, by wybrać coś dla siebie i zapisać się na zajęcia.

Pamiętajmy, że by zobaczyć upragnione efekty należy odwiedzać fitness klub co najmniej dwa razy w tygodniu. Ważnym jest także, by ćwiczeń nie traktować jak męczarni a zamienić je w prawdziwą przyjemność!