Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Czy do zrobienia zakupów należy się przygotować?

Zakupy to ważna część odchudzania, od naszej organizacji zależy czy w naszym koszyku znajdą się zdrowe i wartościowe produkty czy wręcz przeciwnie. Wylądują w nim szybkie w przygotowaniu dania do ogrzania lub słodycze. 

Planowanie zakupów nie tylko oszczędza czas i pieniądze, ale pozwala realizować zalecenia racjonalnego żywienia.

KROK 1 – sprawdź, co faktycznie masz w domu

Sprawdź, co faktycznie znajduję się w Twoich kuchennych szafkach – ile rodzajów makaronu lub kasz już masz w swojej spiżarni, ale kompletnie o nich zapomniałaś. Dobrym sposobem jest przyklejenie kartki na lodówkę lub małej tabliczki i notowanie, co się właśnie skończyło. W ten sposób w piątek będziesz wiedzieć już jakich produktów brakuje w twojej lodówce.

KROK 2 – zaplanuj swoje menu i zrób listę

Tworzenie listy zakupów to podstawowe zadanie, jeśli chcemy dobrze zorganizować swój dzień. Na początku jednak musimy wiedzieć, co chcemy zjeść. Tutaj sprawdzają się plany tygodniowe – wiemy co mamy przygotować w danym dniu i po prostu przygotujemy do tego listę zakupów.

Dobrze, gdy posegregujemy produkty w kategoriach, w których znajdują się na sklepowych półkach. Np. jeśli kupujemy masło sprawdźmy czy nie potrzebujemy oliwy. W ten sposób nie kupimy nic spoza listy, a kaloryczność naszej diety nie zostanie powiększona przez ciastka lądujące w naszym koszyku.  

Sprawa przedstawia się trochę inaczej, jeśli mieszkamy sami. Wtedy zawsze warto mieć podstawowe produkty w domu – ryż, makaron, jajka i mleko. Możemy również kupić mrożone warzywa zamiast świeżych, jeśli nie jesteśmy w stanie zjeść większej ich ilości i obawiamy się, że produkty te będziemy musieli wyrzucić. W ten sposób zawsze przygotujemy warzywa z dodatkiem pełnoziarnistego makronu czy jajko z ryżem i warzywami.

Jeśli starasz się utrzymać właściwą wagę to właśnie na zakupach podejmujesz już pierwsze decyzje – nie kupuj ciastek czy słodyczy z myślą, że na pewno się nie skusisz i wytrzymasz w swoim postanowieniu. Często właśnie takie myślenie sprawia, że jednak ulegamy, a potem odczuwamy poczucie winy.

KROK 3 – poznaj swój sklep

Jeśli wiesz, gdzie znajduje się konkretny składnik i w jaki sposób możesz do niego dotrzeć, nie stracisz czasu i nic nie odciągnie twojej uwagi od tego, co napisałeś na swojej liście. Promocje to nasz słaby punkt – mimo że nie potrzebujemy na przykład takiej ilości jogurtu naturalnego sięgamy po niego z zamysłem oszczędności i poprawy sposobu jedzenia. Problem w tym, że takie akcje często związane są z krótkim terminem przydatności produktów spożywczych i żeby nasz zakup faktycznie się zwrócił będziemy musieli jeść ten jogurt 3 razy dziennie.

KROK 4 – wybieraj produkty o wysokiej jakości

Przy zakupie warto zwracać uwagi na etykiety – nie tylko ilość kilokalorii (kcal) jest ważna, ale również zawartość cukrów prostych oraz kwasów tłuszczowych nasyconych. Kupując jogurt owocowy masz wrażenie, że to dobry wybór. Mamy przecież połączenie jogurtu z owocami, czyli teoretycznie dwóch zdrowych i wartościowych produktów. Niestety, jeśli pominiemy czytanie etykiety nie dowiemy się, że cukier znajduje się na drugim lub trzecim miejscu listy składników. Oznacza to, że słodkość nie jest udziałem owoców, a właśnie dodanego cukru.

Jak znaleźć czas na zakupy?

Przede wszystkim w weekend postaraj się rozpisać swój tygodniowy plan – nie tylko z obowiązkami służbowymi. Napisz, o której zawozisz dzieci do szkoły lub o której je odbierasz, kiedy umówiłaś się z koleżanką lub odwiedzasz wystawę w muzeum. W ten sposób znajdziesz przerwy, w których będzie można wykonać szybkie zakupy, ponieważ listę przygotujesz w weekend.

Najlepszą porą na wykonywanie zakupów jest poranek lub godziny do południowe – według naukowców w ciągu dnia nasza samokontrola oraz dotrzymywanie postanowień jest najsilniejsza, więc weźmiemy produkty, których zakup planowaliśmy wcześniej. Nigdy nie rób zakupów, jeśli czujesz głód, masz gorsze samopoczucie czy źle się czujesz. Zły nastrój spróbujesz zrekompensować sobie słodyczami lub innymi niewskazanymi produktami.

 

tekst: kalorynka.pl 

źródło grafiki: 1