Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

TRELE MORELE

Pełne zapachu i słodyczy, złoto-pomarańczowe morele są kolejnym letnim przysmakiem pochodzenia azjatyckiego. Kuszą słoneczną skórką, aksamitnym miąższem oraz słodkim, nieco piżmowym smakiem przypominającym mieszankę brzoskwini oraz śliwki. Jakie właściwości kryją się pod mięciutką skórką?

Te niewielkie, niskokaloryczne kuleczki charakteryzują się imponującą zawartością przeciwutleniaczy, witamin oraz minerałów. Już 100 gram świeżego owocu zapewni organizmowi aż 12 % dziennego zalecanego zapotrzebowania na witaminę C, 12 % zalecanej porcji witaminy A oraz 6 % normy potasu. Obok wymienionych składników odżywczych istotną rolę dla zdrowia odgrywa także znaczna zawartość żelaza, wapnia, miedzi, fosforu, magnezu, boru, jodu oraz witaminy E, B1, PP. 

Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania moreli:

  1. ochrona przed wolnymi rodnikami - morele zawierają szereg silnych przeciwutleniaczy (m.in. kwercetynę, katechiny, epikatechiny, kwas galusowy, kwas kawowy, kwas kumarowy, kwas ferulowy), które odgrywają zasadniczą rolę w zapobieganiu chorób serca, obniżeniu poziomu złego cholesterolu oraz prewencji chorób nowotworowych;
  2. gwarancja zdrowych i silnych kości – za zasługą takich minerałów, jak wapń, fosfor, mangan, miedź oraz żelazo odgrywających znaczącą rolę w tworzeniu masy kostnej oraz przeciwdziałaniu osteoporozie;
  3. ochrona i poprawa wzroku - morele są bogate w retinol, karotenoidy i ksantofile - składniki odżywcze, które naukowcy uważają za pomocne w ochronie wzroku przed poważnymi zaburzeniami związanymi ze zwyrodnieniami plamki żółtej. Dodatkowo, badacze powiązali regularne spożycie moreli z mniejszym ryzykiem utraty wzroku z wiekiem. Korzyść ta występuje u osób, które jedzą trzy lub więcej porcji owoców dziennie;
  4. ochrona dla serca – witamina C chroni serce przed działaniem wolnych rodników, potas obniża ciśnienie krwi poprzez rozluźnienie napięcia naczyń krwionośnych i tętnic, a błonnik usuwa nadmiar cholesterolu z wyściółki naczyń i tętnic, tym samym czyszcząc je i zmniejszając obciążenie dla serca. Wszystkie te właściwości czynią morele idealnym czynnikiem wzmacniającym serce;
  5. antidotum na zaparcia –za zasługą obecności błonnika, który wspomaga perystaltykę jelit i regularne wypróżnianie;
  6. regulacja płynów ustrojowych –zawarte w morelach potas i sód utrzymują prawidłową równowagę elektrolitów, zmniejszają podatność na skurcze i stabilizują tętno oraz ciśnienie krwi;
  7. działanie przeciwzapalne– dzięki istotnej zawartości witamin i minerałów wzmacnia i odtruwa organizm. Natomiast zaparzony owocmoreli przykładany do rany lub miejsca objętego bólem łagodzi odczuwane wrażenie;
  8. piękna, zdrowai odżywiona skóra–zapewniona przede wszystkim dzięki połączeniu witaminy C, A i składników odżywczych obecnych w morelach. Dodatkowo zawartość wielu różnorodnych antyoksydantów spowalnia proces starzenia się skóry, a coraz bardziej powszechny olej morelowy pomaga w leczeniu wielu chorób, w tym trądziku , świądu, świerzbu oraz wielu innych;
  9. wsparcie walki z anemią - niedokrwistość z niedoboru żelazamoże prowadzić do osłabienia organizmu, ciągłego zmęczenia, zamroczenia, problemów trawiennych i zaburzeń ogólnych funkcji metabolicznych. Obecność zawartych w morelach żelaza i miedzi odgrywa kluczową rolę w tworzeniu czerwonych krwinek, a więc zmniejszeniu skutków niedokrwistości;
  10. profilaktyka nowotworowa - wolne rodniki są niebezpiecznymi produktami ubocznymi metabolizmu komórkowego, które mogą powodować mutacje DNA zdrowych komórek do komórek nowotworowych. Przeciwutleniacze zawarte w licznych ilościach w owocach moreli neutralizują te szkodliwe związki i zapewniają, mniejsze ryzyko zachorowania na raka .Naukowcy szczególnie chwalą właściwości luteiny, likopenu oraz zeaksantyny, określając je, jako"obie”.

 Uwaga!

W celu przedłużenia przydatności do spożycia, morele poddawane są procesowi suszenia, podczas którego często traktowane są siarczynami. Związki siarki w połączeniu z owocami koloru pomarańczowego mogą stanowić znaczne zagrożenie dla zdrowia alergików lub astmatyków, wywołując ostre skurcze oskrzeli. Dlatego w/w osobom zaleca się konsumpcję wyłącznie świeżych owoców.

Morele w dużych ilościach wykazują działanie przeczyszczające, dlatego spożycie już około 10 sztuk na dzień może doprowadzić do bólu żołądka oraz biegunki.

Nie zaleca się spożywania świeżych owoców moreli wraz z zimnymi napojami, surowym mlekiem, śliwkami, czy figami, gdyż  to połączenie może wywołać zgagę, wzdęcia, biegunkę, czy inne konsekwencje rozstroju żołądka. 

Ze względu na sporą ilość sacharozy nie rekomenduje się ich w cukrzycy, natomiast wysoka zawartość beta karotenu sprawia, że morele niepolecane są osobom z chorobami tarczycy, chorobami wątroby i żołądka.

 

tekst: Kalorynka.pl