Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Zasady zdrowego grillowania

Lato to cudowny czas wypoczynku, regeneracji zmęczonego ciała i duszy. Większość rodzin spędza wolne chwile nad brzegiem jeziora oddając się przyjemności picia schłodzonych napojów i jedzenia grillowanych potraw... Jednak czy pozornie zdrowy posiłek jest dla nas w pełni bezpieczny? Czy 1 kiełbaska szkodzi Twojemu zdrowiu tak samo jak 20 wypalonych papierosów? 

POZNAJ 10 ZASAD ZDROWEGO GRILLOWANIA!

1. Grillowane produkty mają wyrazisty i przyjemny smak, moglibyśmy go spożywać niemal codziennie. Jednak z obawy na dużą zawartość substancji szkodliwych staraj się, aby nie był to codzienny sposób przyrządzania żywności. Smakuj w grillowaniu okazjonalnie - nawet latem (zwłaszcza jeśli są to produkty przyrządzane na jednorazywych grilach, bądź podpałkach o dużej zawartości chemicznych substancji łatwopalnych).  

2. Ważne są dodatki! Obok potraw grillowanych warto serwować dużą ilość świeżych warzyw i owoców. Witaminy niczym tarcza, pełnią funkcję ochronną przed szkodliwym działaniem niektórych toksyn. 

3. Pamiętaj o bakteriach i pleśniach. Przechowywanie to ważny element zarówno przed jak i po letniej uczcie. Produkty przeznaczone do grillowania takie jak mięso, ryby i drób powinny być zawsze przechowywane w niskiej temperaturze, należy stosować np. lodówki samochodowe lub termotorby; czas w którym produkt jest poza lodówką powinien być jak najkrótszy.

4. Trzymaj się zasad HCCAP! :) Surowe produkty (mięso, ryby, drób itp.) nie powinny mieć kontaktu z daniami po grillowaniu, należy zawsze używać osobnych przyborów kuchennych (np. desek) do krojenia surowego i grillowanego mięsa.

5. Bądź mistrzem kuchni i dbaj o równomierność. Pamiętaj że mięso powinno być upieczone, a nie wyłącznie spieczone z wierzchu. Po naciśnięciu mięsa wyciek soku powinien być białawy, a nie czerwony. Skórka chrupiąca nie czarna i zwęglona :) 

6. Grillujemy nad żarzącymi się węglami. Należy unikać kontaktu żywności bezpośrednio z płomieniem. 

7. ZREZYGNUJ Z CHEMII ! Warto poświęcić trochę więcej czasu na rozpalenie grilla, rezygnując z podpałki (produktu naftowego, którego spalanie powoduje powstawanie dużej ilości sadzy i szkodliwych substancji). W żadnym wypadku nie dolewać podpałki podczas grillowania potraw. A jeśli już koniecznie musieliśmy jej użyć podczas rozpalania, to należy odczekać dłuższą chwilę przed umieszczeniem żywności nad paleniskiem.

9. Należy myć ręce przed kontaktem z żywnością i po jej przygotowaniu. 

10. Jakie mięso wybiarmy? Świeże, o średniej bądź niskiej zawartości tłuszczu np. pierś z indyka , kurczaka, karkówka. Badania wykazały, iż największa ilość szkodliwych związków znajduje się w grillowanym boczku. 

 

 

 

 

Literatura:

Więk i wsp. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2013, 2 (87), 39 – 50

http://pssesepolnokrajenskie.pl/