Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Pij i chudnij! Tniemy ceny z Herbapolem - 50%

Herbata jest jednym z najczęściej wybieranych produktów przeznaczonych do picia. W Polsce spożycie herbaty deklaruje 76 - 90% populacji. Swoją popularność zawdzięcza różnorodności, uniwersalności i prozdrowotnym właściwościom. Herbata  zarówno w postaci gorącej jak i schłodzonej w wielu domach stanowi nieodłączny dodatek do śniadania i innych posiłków. Pijesz herbatę każdego dnia? Czy wiesz jaki wpływ ma ona na Twoje zdrowie? 

Wpływ picia herbaty na zdrowie

Z czego otrzymywana jest herbata?

Herbata otrzymywana jest z liści, pączków liściowych lub delikatnych łodyżek roślin. W zależności od procesu technologicznego otrzymuje się trzy główne rodzaje herbat, różniące się smakiem, kolorem i składem. Herbatę zieloną, nie poddaną procesowi fermentacji, czerwoną – częściowo fermentowaną i herbatę czarną produkowaną w wyniku pełnej fermentacji surowca roślinnego.

Czy po herbatę mogą sięgać osoby będące na diecie?

Tak, napar herbaty bez dodatku cukru nie posiada wartości energetycznej, w związku z tym ilość herbaty w diecie pozostaje bez wpływu na dzienną pulę kalorii. Jeśli liczysz się z kaloriami, sięgaj po herbatę bez dodatku cukru. Gorzka herbata nie dla Ciebie? W takim razie pamiętaj, że słodzona szklanka herbaty z dodatkiem jednej łyżeczki cukru lub miodu ma około 20 kcal.

Jakie związki kryją się w herbacie i jak wpływają na organizm?

Herbata jest dobrym źródłem wielu składników o działaniu fizjologicznym, w tym polifenoli i kofeiny, a także niektórych składników mineralnych.

Polifenole to związki naturalnie występujące w roślinach. Z punktu widzenia żywieniowego są bardzo porządanym składnikiem, gdyż wiele z nich wykazuje silne działanie przeciwutleniające i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego i nowotworu. Ilość polifenoli w liściach herbacianych  zależy od wielu czynników min. od warunków uprawy, czasu zbiorów (młode listki herbaciane mają więcej polifenoli, niż liście starsze, zbierane później).

Jednak z punktu widzenia konsumenta ważna jest ilość polifenoli w naparze herbaty gotowym do spożycia. Poza naturalną zawartością polifenoli w liściach herbacianych duży wpływ na ich zawartość ma sposób przygotowania naparu, w tym ilość herbaty użytej na porcję, temperatura wody i czas naparzania. Z badań dotyczących stopnia ekstrakcji polifenoli do naparu wynika, że największą zawartość polifenoli mają herbaty parzone przez 10 minut. Tak, tak mocne, gorzkie herbaty są najzdrowszym wyborem (zwłaszcza herbaty zielone).

Czy herbata pobudza tak samo jak kawa?

Owszem, zarówno w kawie jak i herbacie znajduje się kofeina. Kofeina jest metyloksantyną z grupy alkaloidów, zaliczaną do substancji psychoaktywnych. Jej działanie w organizmie polega głównie na pobudzeniu ośrodkowego układu nerwowego i pracy serca, co może korzystnie wpływać na wydolność psychofizyczną organizmu. Zawartość kofeiny w naparach herbaty zależy od jej ilości użytej na porcję i warunków parzenia, w tym temperatury wody i czasu naparzania. Największą ilość kofeiny mają herbaty długo parzone.

W jakiej herbacie jest więcej kofeiny? W czarnej czy zielonej?

W odniesieniu do zawartości kofeiny w naparach herbaty czarnej i zielonej wyniki badań nie są jednoznaczne. Część autorów podaje, że zawartość kofeiny w herbacie zielonej jest dwukrotnie mniejsza niż w czarnej, według innych publikacji jej zawartość jest porównywalna.

Czy herbata jest dobrym źródłem składników mineralnych?

Suche liście herbaciane zawierają liczne pierwiastki, takie jak fluor, mangan, chrom, selen, wapń, magnez i cynk, jednak uwzględniając ilość herbaty stosowanej do przygotowania porcji naparu i stopień ekstrakcji składników mineralnych napar herbaty nie jest w diecie dobrym źródłem wapnia, cynku i magnezu.  Inna sytuacja jest w przypadku fluoru i manganu, które występują w naparach herbat w dużej ilości.

Pij herbatę na zdrowie !

„Z przeglądu badań epidemiologicznych wynika, że picie co najmniej 3. filiżanek czarnej herbaty dziennie obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, co wynika z obecności polifenoli, głównie tanin.

Ciekawych i optymistycznych danych dostarcza także meta-analiza badań epidemiologicznych, według której picie, co najmniej 4 filiżanek herbaty dziennie (bez względu na jej rodzaj) może o 20% obniżać ryzyko cukrzycy typu 2”.

 Chcesz skorzystać z promocji? 

 Więcej informacji uzyskasz na stronie: http://www.kalorynka.pl/herbapol

 Chcesz dowiedzieć się więcej na temat diety? Sorzystaj z bezpłatnej konsultacji dietetycznej: http://www.kalorynka.pl/kontakt.aspx

Pozdrawiamy serdecznie !

Rozkoszowane w herbacie Kalorynki :) 

 

 

Literatura: 

Wierzejska R.: WPŁYW PICIA HERBATY NA ZDROWIE - AKTUALNY STAN WIEDZY. PRZEGL EPIDEMIOL 2014; 68: 595 - 599