Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Wybierz jogę optymalną dla siebie

Chcesz osiągnąć zdrowie, równowagę i spokój ducha? A może piękne, smukłe ciało? Praktykowanie jogi jest niezastąpionym panaceum na niezliczoną ilość dolegliwości, zarówno fizycznych, jak i somatycznych. Wybierz styl jogi, dzięki któremu osiągniesz to, czego pragniesz.


Joga Iyengara
 Ten styl jogi pochodzi od Iyengara, hinduskiego mistrza jogi. Wyróżnia się wyjątkową precyzją wykonywania asan, gdzie liczy się każdy szczegół. Każda pozycja wykonywana jest bardzo powoli i powtarzana kilka razy. Początkowo uczymy się pozycji stojących, dzięki którym łatwiej utrzymać równowagę, potem przechodzimy do pozycji bardziej zaawansowanych. Po opanowaniu podstawowych asan, uczymy się technik oddechowych, tzw. pranayam. W jodze Iyengara wykorzystuje się paski, bloczki, koce, krzesła po to, by osiągnąć optymalną pozycję ciała i równowagę, a także by minimalizować ryzyko kontuzji. Dzięki tym rekwizytom ciało jest w komforcie, a ty możesz wykorzystać maksymalnie zalety i korzyści wysiłku, jaki towarzyszy wykonywaniu asan. Joga Iyengara ma duże znaczenie terapeutyczne.

 

Astanga joga


 To styl bardzo dynamiczny, wymagający dużego wysiłku i pięknie rzeźbiący ciało. Zmiany wykonywanych w astandze asan, są bardzo szybkie i przeplatane energicznymi przeskokami, zwanymi vinyasami. Dzięki takiemu połączeniu, praktykując astangę systematycznie, łatwo i szybko chudniesz. Wszystkie asany i vinyasy, wykonywane są w ustalonej, niezmiennej sekwencji z wykorzystaniem oddechu ujjayi, który jest tak samo istotny, jak wykonywane pozycje. Oddech ujjayi, to specjalna technika oddychania przy zamkniętych ustach, której odgłos przypomina dźwięk głębokiego wzdychania. Dzięki tak pełnemu oddechowi zarówno przepona, jak i mięśnie brzucha pobudzone są do intensywnej pracy, co podwaja wysiłek i efekt praktyki. Astangę uwielbiają wszyscy, którzy poszukują intensywnego i energicznego rodzaju ćwiczeń. Choć astanga ma kilkutysięczną historię, „na nowo” została rozpropagowana dzięki uczniom hinduskiego mistrza K. Pattabhi Jois, najpierw w USA, a potem na całym świecie – zapewne również za sprawą Madonny, która praktykuje astangę od lat.

 

Power joga


 To amerykański odpowiednik astangi jogi. Nazwę power joga, czyli joga dynamiczna, nadała temu stylowi Beryl Bender Birch, nauczycielka astangi jogi. Birch, twórczyni power jogi, zaczerpnęła ćwiczenia z dynamicznych, płynnych sekwencji asan pochodzących z astangi jogi. To styl, który świetnie przyjął się w fitness klubach na całym świecie, ponieważ postrzegany jest przez jego zwolenników jako doskonałe połączenie jogi i intensywnego treningu aerobowego.

 

Bikram joga


 Bikram joga to bardzo dynamiczny i intensywny styl, rozpropagowany przez Bikram Choudhury'ego. Jest to niezmienna sekwencja 26 asan, ułożona tak, by wzmocnić pracę każdego układu i organu naszego ciała. Podczas zajęć bikram jogi utrzymywana jest temperatura 37O C, która wzmaga pocenie się i wydalanie toksyn. Sekwencję rozpoczynają pozycje stojące, po których następują wygięcia w tył, skłony w przód i skręty. Wszystkim asanom towarzyszy oddech kapalabhati, czyli oddech ognia. Każdą asanę wykonuje się zazwyczaj dwukrotnie, w określonym czasie.

 

Kundalini joga


 To styl jogi tantrycznej, pochodzący z Indii, a rozpropagowany przez Yogi Bhajana. Głównym przesłaniem tego stylu jest obudzenie energii kundalini (mocy węża), która mieści się u podstaw kręgosłupa. Obudzenie tej energii osiąga się dzięki specjalnym technikom oddychania, które połączone są z unikalnymi i wyróżniającymi tę jogę pozycjami oraz śpiewem.

 

Sivananda joga


 Opiera się na nauce Swami Sivanandy z Indii. W tym stylu ważne są zarówno asany, techniki oddychania (pranayamy), relaksacja (pozycja savasana - nieruchome leżenie na wznak) tak samo, jak i zachowanie diety wegetariańskiej, pozytywne myślenie (vedanty) i praktykownie medytacji (dhyana). Sivananda joga to 12 podstawowych asan, czyli pozycji, które wzmacniają ciało i nadają mu elastyczność. Połączone są one ze śpiewem, odpowiednim oddechem i medytacją.

 

Ananda joga


 To łagodny styl jogi przygotowujący do medytacji. Jego twórcą jest J. Donald Walters, którego zainspirował Paramahansa Yogananada. Wykonywanie asan ma być powiązane z koncentracją, dzięki której energia skierowana jest do wszystkich części ciała. Ananda kładzie nacisk na akceptację siebie, a wykonywane podczas niej asany mają prowadzić do lepszej świadomości i zgłębiania własnego wnętrza.

 

Anusara joga


 Łączy hatha-jogę i zgłębianie zasad biomechanicznych. Jest stylem, który kładzie nacisk na fizyczność wykonywanych asan oraz na harmonię tego, co wewnątrz i na zewnątrz. Płynnym i łagodnym przejściom między asanami ma towarzyszyć otwarte serce.
 Anusara różni się od innych stylów hatha-jogi trzema głównymi celami, które stworzył jej twórca, John Friend. Jest to nastawienie – dzięki któremu jednoczymy się z naszą prawdziwą naturą. Harmonia – dzięki której, wykonując asany, mamy na uwadze wszystkie części ciała. Oraz działanie – podczas asan koncentrujemy się na sercu, starając się odnaleźć balans między fizyczną równowagą, a poczuciem wolności, które pochodzi z wewnątrz.

 

Joga integralna


 Stworzona została przez Sri Swami Satchidanandę w 1966, który trzy lata później, na festiwalu Woodstock, wygłosił słynne przemówienie, propagujące ten rodzaj jogi. Od tego czasu stała się ona popularna na całym świecie.
 Podczas jogi integralnej wykonujemy łagodne asany, czyli ćwiczenia z hatha-jogi. Pozycje wykonywane są według ustalonej sekwencji, połączone z odpowiednim oddechem, śpiewem, relaksacją i medytacją. Pierwsze trzy kwadranse zajęć to asany zakończone 15-minutową, głęboką relaksacją, pranayamą (czyli oddechem) oraz medytacją.

 

Kripalu joga


 Stworzona przez Amrit Desai, ucznia hinduskiego mistrza kundalini, składa się z trzech etapów. Pierwszym z nich są asany, koncentrujące się na wewnętrznej harmonii i oddechu. Drugim jest utrzymywanie asan (czyli pozycji) tak długo, jak to tylko możliwe. Ma to uczyć nas silnej woli i umiejętności poddawania się. Dzięki takiej praktyce zgłębiamy własną świadomość, lepiej rozumiemy swoje emocje i nawyki myślowe. Trzecim etapem jest medytacja w ruchu i poddanie się i zaufanie ciału. To ciało ma być teraz odpowiedzialne za utrzymanie asan i niczym niezakłóconą medytację.
 Praktykujący kripalu mają się poddać fali, a nie dążyć do perfekcji w wykonywaniu asan.

Vini joga

  To styl, który ma być praktyką-terapią, dostosowaną do indywidualnych i zmieniających się potrzeb ucznia. Jej twórcą jest Desikachar z Indii. Vini joga to łagodne asany, zmodyfikowane tak, by uwzględnić indywidualne potrzeby każdego z nas tak, by zyskać optymalne efekty. A są nimi silny i zdrowy organizm i stawy oraz wspaniałe samopoczucie. W vini jodze bardzo ważna jest koordynacja oddechu i ruchu. Asany różnią się trochę od Iyengar-jogi. Na przykład, gdy Iyengar zaleca lekkie ugięcie kolan w niektórych pozycjach, w vini jodze nogi mają być wyprostowane.