Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

8 zalet jogurtu

Jogurt to dawka dobrze przyswajalnego, pełnowartościowego białka i wapnia. Może również pomóc ci schudnąć i sprawić, że nie marźniesz w chłodne dni.

1. Jogurt pomoże ci uzyskać płaski brzuch


Możesz schudnąć nawet o jeden rozmiar, jeśli zamiast słodyczy czy drożdżówek będziesz jadł codziennie mały jogurt. Powstawanie tkanki tłuszczowej wokół talii stymuluje kortyzol- hormon, który podpowiada ciału, aby gromadziło więcej tłuszczu w okolicach brzucha. Kiedy jesz jogurt, wapń w nim zawarty daje sygnały do komórek, aby wydzielały mniej kortyzolu.
Jeśli ćwiczysz lub odchudzasz się, zawarte w jogurcie proteiny pomogą ci uchronić białko mięśniowe przed zużyciem na cele energetyczne. Oczywiście nikomu nie polecamy diety ,,jogurtowej”. Jeden kubeczek dziennie w zupełności wystarczy.

 

2. Większość jogurtów zawiera dobroczynne żywe kultury bakterii

 

Znajdujące się na opakowaniu oświadczenie ,,zawiera żywe kultury bakterii” oznacza, że jogurt jest bogaty w probiotyki, które osiedlają się w przewodzie pokarmowym, gdzie wytwarzają witaminę K, pomagają trawić oraz wypierają szkodliwe mikroorganizmy.
Jeśli dokuczają ci częste wzdęcia, biegunki czy zaparcia, wypróbuj jogurty naturalne z Bifidobacterium.


3. Jogurt jest pełen witamin


Jedna porcja jogurtu to spora dawka fosforu, potasu, wapnia, cynku, witaminy B2 i B5. Jogurt zawiera również witaminę B12, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz do produkcji czerwonych krwinek.

Jogurt jest ważnym elementem diety wegetariańskiej, gdyż witamina B12 występuje głównie w mięsie, dlatego jarosze mogą mieć jej niedobory.


4. Porcja jogurtu dziennie pomoże w szybszej regeneracji organizmu po treningu


Zamiast pić syntetyczne, drogie i wątpliwie bezpieczne odżywki dla sportowców lub napoje energetyzujące, lepiej zjeść porcję pożywnego jogurtu naturalnego.

Jogurt ma dobre proporcje białka do węglowodanów, dlatego stanowi idealną przekąskę po intensywnych ćwiczeniach fizycznych. Łatwo przyswajalne białko regeneruje mięśnie, a węglowodany uzupełniają deficyt energetyczny.


5. Nie wszystkie jogurty mają taką samą zawartość wapnia i witaminy D


Poziom wapnia i witaminy D, która odpowiada za wchłanianie tego pierwiastka i wbudowywanie go w kości, może się znacznie różnić w zależności od marki. Wszystko zależy od technologii. Przykładowo jogurt z dodatkiem owoców ma zazwyczaj mniej wapnia niż zwykły. Jogurt zawiera niewielkie ilości witaminy D dlatego, aby wchłanianie wapnia było bardziej efektywne, witamina D jest zazwyczaj dodawana podczas procesu produkcji.


6. Jogurt może obniżać ciśnienie krwi.


Każdego dnia zjadasz ponad dwa razy więcej soli niż powinieneś. Z czasem może to prowadzić do nadciśnienia, chorób serca i nerek. Potas zawarty w jogurcie, może pomóc zrównoważyć nadmiar sodu w organizmie. American Journal of Clinical Nutrition donosi, że osoby, które jadły dwie lub więcej porcji nabiału o niskiej zawartości tłuszczu mlecznego były o 54 procent mniej narażone na rozwój nadciśnienia tętniczego od osób, które jadły go mniej lub wcale.

7. Dzienna porcja jogurtu ustrzeże cię przed przeziębieniem


Według badań na Uniwersytecie w Wiedniu, jedzenie zaledwie 120 g jogurtu każdego dnia może chronić przed przeziębieniem. Kobiety, które wzięły udział w badaniu, tuż po jego zakończeniu miały znacznie silniejsze i bardziej aktywne limfocyty T, które walczą z chorobotwórczymi mikroorganizmami, niż przed doświadczeniem. Naukowcy wyjaśniają, że dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, że bakterie jogurtowe wysyłają sygnały do komórek odpornościowych, aby te były bardziej aktywne.

 

8. Jogurt zapewni ci piękny uśmiech


Pomimo, że jogurt zawiera cukry, nie powoduje on próchnicy. Naukowcy z Uniwersytetu Marmara w Turcji badali jogurty o niskiej zawartości tłuszczu, zawierające dodatki owocowe. Okazało się, że żaden z nich nie powodował erozji szkliwa, głównej przyczyną rozwoju próchnicy. Naukowcy tłumaczą to obecnością kwasu mlekowego, który działa ochronnie na zęby poprzez unieszkodliwianie bakterii próchniczych.

 

 

dietetyk Agnieszka Kopacz