Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

La Tomatina ! Pomidorowa bitwa o zdrowie !

Bitwa na pomidory niczym hiszpańska La Tomatina powinna odbywać się codziennie na naszych talerzach. Dlaczego pomidory, soki i przeciery są takie ważne w naszej diecie? Jaki sekret, oprócz dużej ilości potasu,  skrywają te soczyste, czerwone owoce? 

Pomidory… czerwone, soczyste, o smaku umami, są nieodłącznym elementem diety niemal wszystkich ludzi na świecie. Są symbolem Hiszpani choć pochodzą z Ameryki Środkowej. W Europie pomidory zagościły w XVI wieku i początkowo uprawiane były wyłącznie dla ozdoby, ponieważ uważano je za roślinę trującą.

Jednak jak się szybko okazało z trucizną nie mają nic wspólnego. Co więcej … Pomidory i produkty pomidorowe są bogate w związki o właściwościach odżywczych. Są ważnym źródłem przeciwutleniaczy takich, jak związki fenolowe oraz karotenoidy, w tym likopen.

Likopen jest jednym z najbardziej znanych pomidorowych przeciwutleniaczy. Mimo, że od jego odkrycia minęło już ponad 140 lat ciągle odkrywane są jego nowe właściwości. Najlepiej poznane prozdrowotne działania dotyczą ochrony przed nowotworami i chorobami układu krążenia. Liczne badania wykazały, że likopen chroni komórki przed uszkodzeniami, obniża ryzyko zachorowania na raka.. zwłaszcza prostaty. Co więcej, w grupie osób z dietą bogatą w likopen, obserwuje się wolniejsze odkładanie płytek miażdżycowych w naczyniach. Likopen powoduje również obniżenie ciśnienia krwi u pacjentów z nadciśnieniem.

Najpowszechniejszym źródłem likopenu są pomidory, a także ich przetwory (soki, pasty i przeciery). Jednak jeśli ktoś nie lubi smaku tych owoców może dostarczyć do swojej diety ten drogocenny przeciwutleniacz za pomocą innych produktów. Otóż likopen jest obecny także w owocach papai, guawy, różowego grejpfruta, brzoskwini, arbuza, dzikiej róży.

Czy pomidory mają więcej właściwości odżywczych?

Oczywiście ! Pamiętając codziennie o pomidorach, oprócz przeciwutleniaczy, dostarczymy naszym komórkom wielu cennych witamin i składników mineralnych. Otóż owoce pomidora są źródłem sodu, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i cynku . Co więcej ? pod czerwoną skórką znajdziemy także witaminy z grupy B, zwłaszcza witaminę B1, B2, B6 oraz witaminę K, C, PP.

Czy warto jeść pomidory? My nie mamy żadnych wątpliwości! Jeżeli Wy także należycie do pomidorowych maniaków, pamiętajcie także o odpowiednim przechowywaniu tych owoców.


Pomidory należy przechowywać w temperaturze pokojowej, nie w lodówce. Dlaczego? Ponieważ temperatury poniżej 7 °C nie sprzyjają utrzymaniu ich wartości odżywczych. Takie przemrożenie prowadzi do wielu negatywnych skutków, m.in. utraty smaku, koloru i konsystencji oraz zwiększa prawdopodobieństwo gnicia i występowania drobnoustrojów, które je powodują. 

P.S. planując pomidorowe posiłki pamiętajcie o dodaniu oleju - likopen lepiej się wchłania w tym towarzystwie. 

Pomidorowe  pozdrowienia! 

mgr Beata Wustrau

Dietetyk kliniczny, dietcoach





LITERATURA: 
1) Agnieszka Belter - Likopen – występowanie, właściwości oraz potencjalne zastosowanie. Postępy Biochemii 57 (4) 2011
2) Anna Wrzodak - WPŁYW UPRAWY EKOLOGICZNEJ NA WARTOŚĆ ODŻYWCZĄ I SENSORYCZNĄ ORAZ TRWAŁOŚĆ PRZECHOWALNICZĄ OWOCÓW POMIDORA