Kalorynka Partner SHAPE                 Skontaktuj się z nami!

Nie pamiętasz hasła?

Kokosowy zawrót głowy

Owoc palmy kokosowej to ciężki orzech do ... rozłupania, aczkolwiek warty jest tych zmagań. Wnętrze kokosa obdarowuje nas pysznym miąższem i wodą z której obecnie powstają spożywcze cuda, masowo wykorzystywane w cukiernictwie i kosmetyce. Kokos smakuje wybornie, ale jaki wpływ ma na nasze zdrowie? 

Kokosowy asortyment na Polskim rynku przyprawia o zawrót głowy. Obecnie na sklepowych półkach znaleźć możemy owoc kokosa – potocznie zwany orzechem, wodę, mleczko kokosowe, wiórki, olej (wzbudzający najwięcej kontrowersji), cukier, mąkę i pastę kokosową. Każdy z tych produktów charakteryzuje się innymi właściwościami odżywczymi. Co wybrać? Który z nich warto wprowadzić do swojej diety? 

Wartość odżywcza produktów kokosowych

Bez wątpienia każdy z produktów kokosowych charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczu, z czego znaczną większkość stanowią kwasy tłuszczowe nasycone (kwas laurynowy - 50% oraz mirystynowy 6-7%). Pozostałą część stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe takie jak kwas oleinowy i linolowy. Jednak nie wszytskie produkty kokosowe to sam tłuszcz, znajdziemy w nich także białko, węglowodany, składniki mineralne (sód, potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź, mangan) oraz foliany. 

W zależności od potrzeb zazwyczaj sugierujemy się informacjami na temat zawartości kalorii, białka, tłuszczy i węglowodanów. W zależności od wartości odżywczej przedstawiamy ranking "naj": 

1. Najbardziej kaloryczny produkt kokosowy to: 

Oczywiście olej kokosowy (862 kcal/ 100 g) i wiórki kokosowe (606 kcal/ 100 g). Jeżeli dbasz o sylwetkę rozkoszuj się w wodzie kokosowej, która zawiera zaledwie 19 kcal/ 100 gram. 

2. Najwięcej białka znajduję się w ... wiórkach kokosowych (5,6 g białka/ 100 g)

3. Największą ilość tłuszczu znajdziemy w ... oleju kokosowym i wiórkach kokosowych (86 oraz 57 gram kwasów tłyszczowych nasyconych ogółem/100g)

4. Największą ilość fosforu, magnezu i folianów znajdziemy w wiórkach i mleczku kokosowym. 

Tłuszcz nie taki straszny .... 

Od jakiegoś czasu boimy się tłuszczu jak ognia... może niepotrzebnie? Owszem olej kokosowy zawiera nasycone kwasy tłuszczowe, jednak różnią się one od tych występujących w maśle, smalcu czy margarynach. Czym się one charakteryzują? W oleju kokosowym występują krótsze łańcuchy tzw. średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (MCFA). Kwasy te trawione są bez udziału enzymu trzustkowego. Struktura oraz metabolizm średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCFA) powoduje, iż:

- są łatwostrawne - ich stosowanie jest wskazaniem podczas upośledzenia funkcjonowania trzustki

- nie powodują przyrostu masy ciała -  nie są odkładane w postaci tkanki tłuszczowej jako zapas energetyczny

Obecnie badania naukowe doszukują się prozdrowotnych właściwości oleju kokosowego. Do najważniejszych i najbardziej obiecujących doniesień należą: 

- badania dotyczące wpływu oleju kokosowego na odbudowę nabłonka jelit oraz przeciwzapalne i przeciwulteniające właściwości produktów kokosowych (woda kokosowa, olej kokosowy)

- badania dotyczące wpływu produktów kokosowych na profil lipidowy, ciśnienie tętnicze oraz napięcie naczyń krwionośnych 

- niemniej obiecujące są badania sprawdzające działania hepatoprotekcyjne , antykacnerogenne, antybakteryjne oleju kokosowego

Czy warto zasmakować w kokosie? 

Tak, jeżeli wybieramy produkty dobrej jakości, tłoczone na zimno, nie poddane obróbce przemysłowej. Pamiętajmy, że prawdziwe dobro kryje się w samej naturze. 

Kto może spożywać i stosować produkty kokosowe? 

Produkty kokosowe mają niski indeks glikemiczny oraz są naturalnie bezglutenowe, dlatego mogą być wykorzystywane również przez osoby z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, celiakią, alergią pokarmową i nieceliakalną nadwrażliwością na gluten. Do stosowania zewnętrzego polecane są osobom zmagających się z trądzikiem.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas na adres: beata@kalorynka.pl

Kokosowe pozdrowienia,

Kalorynka.pl 

 

 

Literatura:

Jessa J, Hozyasz KK. Wartość zdrowotna produktów kokosowych. Pediatr Pol. (2015)